Bővebben a filmről
A Lengyel Menyhért darabjából készült filmben egy varsói színtársulat a Gestapo-különítménynek adja ki magát, hogy lengyel zsidókat mentsen. Ez a remek fekete komédia egy árulás után változtatja meg hangnemét, és lesz egyre sötétebb, komorabb, akciódúsabb. Lubitschnak különleges érzéke volt a komikum időzítéséhez, ahhoz, hogy egy poén többet jelentsen önmagánál: ezt, az Európából hozott kifinomult érzékenységet hívták méltatói, mint Billy Wilder, Lubitsch kézjegynek. Ez az érzékenység volt a gátja annak, hogy a kevésbé szofisztikált műfajok, mint a burleszk vagy a bohózat felé tereljék. A Lubitsch-kézjegy vagy Lubitsch touch egyik ismérve, hogy finoman szurkálja vagy olykor egyenesen semmibe veszi az amerikai prűd normákat: Lubitsch szabadsága és nagysága is ebben nyilvánul meg.
A budapesti klasszikus film maraton teljes programja>>>
Based on Menyhért (Melchior) Lengyel’s play, the film features a Warsaw theatre troupe pretending to be a detachment of the Gestapo in order to rescue Polish Jews. This outstanding black comedy changes its hue after a betrayal, to become ever darker, gloomier, vibrating of action. Lubitsch had a particular sense for timing the comic element, to make a joke mean something beyond itself: this refined sensitivity brought from Europe was called by his admirers, like Billy Wilder, Lubitsch’s hand or Lubitsch touch. This sensitivity of his was to bar him from driving towards less sophisticated genres like burlesque or farce. One of the characteristics of Lubitsch’s hand is his picking on or even ignoring the prude norms of America: by which Lubitsch’s freedom and greatness become manifest.
Full program of budapesti klasszikus film maraton>>>